Årsmötet avklarat och ny styrelse vald

Under tisdagskvällen träffades styrelse och medlemmar i Surahammars IF för föreningens årsmöte. Ett årsmöte där man gick igenom säsongen som gick, dess räkenskaper och även valde en ny styrelse.
Det var ett femtontal personer på plats i Surahallens servering när årsmötets ordförande Sten-Ira Olofsson slog ordförandeklubban i bordet och förklarade årsmötet öppnat. Man inledde med att gå igenom verksamhetsberättelsen för säsongen 2021/22, och där kunde man konstatera att fjolårets succé i kombination med hårt jobb från sport- och marknadsansvarige Jörgen Mähler generat en betydande ökning på sponsorsidan, men att framgångarna också dragit med sig ökade kostnader för de resor som äventyret i Allettan innebar. Det ekonomiska resultatet för räkenskapsåret landade dock på ett plus, om än något blygsamt (41.000 kronor).

Flera av åhörarna på plats konstaterade dock att det blåser positiva vindar kring föreningen och sport- och marknadschefen Jörgen Mähler betonade att framgångarna påverkat hans arbete i en positiv riktning då både spelarrekrytering och arbetet mot partners upplevts lättare än på många år. Känslan i styrelsen och bland medlemmarna var att det finns något väldigt bra att bygga vidare på och även om det för föreningen gynnsamma TV-avtalet mellan Hockeyettan och ATG verkar försvinna och skapar en viss ekonomisk oro, så tror man ändå i föreningens budgetprognos att sponsorintäkterna fortsätter att öka även kommande säsong.

Det fanns ett fåtal övriga frågor från åhörarna, där en var en fundering kring den höjning som skett gällande priset för säsongskort (1.400 kronor mot tidigare 1.000). Det motiverades av styrelsen med att föreningen under flera år haft en prissättning som legat alldeles för lågt i förhållande till övriga lag på samma nivå och de utgifter som föreningen har. Kostnadsökningar kring inköp av material, resor m.m. gör att föreningen måste hitta en mer rimlig prissättning som möjliggör fortsatt utveckling av verksamheten utan att äventyra ekonomin. En annan fråga som lyftes var vikten av att visa uppskattning till tidigare spelare från föreningen och kanske förära ytterligare några med landslagsmeriter att få sin tröja på väggen i Surahallen. Styrelsen tyckte att förslaget var bra och ska se över de kriterier som finns idag och som reglerar hur föreningen ska uppmärksamma och hylla spelare som gjort avtryck i historien.

Den revisor som granskat föreningens räkenskaper föreslog årsmötet att bevilja ansvarsfrihet för sittande styrelse, vilket årsmötesdeltagarna också gjorde. Därefter följde val av ny styrelse där ett flertal nya styrelsemedlemmar nominerats. Valberedningens förslag klubbades igenom av årsmötets deltagare innan årsmötet avslutades, vilket ger följande gäng som ska styra Surahammars IF det närmaste året/åren.

Therese Hennig, ordförande
Mattias Forsberg, vice ordförande