Curt Ferding är död

I förra veckan nåddes vi i Surahammars IF av beskedet att den förre Suraspelaren Curt Ferding avlidit. Curt var en backgigant i slutet av 60- och början på 70-talet, och ses av många som Suras bästa värvning någonsin. Curt Ferding blev 83 år gammal.

Curt som fick sin hockeyfostran i Nyköpings AIK värvades till Sura under hösten 1966 efter sju raka säsonger i Västerås IK. När Curt kom till Sura gjorde han snabbt ett starkt intryck på klubben och sina lagkamrater. Curt var en placeringssäker back med ett vasst skott. En försvarsspelare av hög klass som spred ett lugn i de bakre leden. Curt spelade fem säsonger i Sura och bildade försvarslås med Rune Holmgren. Han rankas av många som det bästa nyförvärv som Surahammars IF gjort genom tiderna.

Sin bästa match för Sura gjorde Curt i division 1 södra den 11 december 1969 när Sura mötte VIK hemma i ballonghallen. Ett avsågat Sura på nedflyttningsplats lyckades mot alla odds och experters profetior besegra Västerås IK med 3-0 efter två mål av just Curt Ferding. En seger som där och då spelade bort VIK från SM-slutspelet. Efter matchen konstaterade VLT:s Bernt Jangendahl att:

-Iskallt lugnt spelade Surakaptenen Ferding och dirigerade försvaret med bravur. Dessutom pricksäker tvåmålsskytt. Har han någonsin varit bättre än vad han visade mot sina forna klubbkamrater?. Curt spelade sin sista säsong i Suratröjan 1970-71, när han hjälpte Sura att återta platsen i division 1.

Vi minns Curt Ferding med värme och riktar en tacksamhetens tanke för hans många och fina bidrag i Suratröjan.