Eneroth bäst när blekt Sura föll

Det blev förlust med uddamålet 0-1 när Sura inledde vårseriespelet hemma mot Falun på torsdagskvällen. Bäst i ett tandlöst hemmalag var nya målvakten Jonas Eneroth som stod för flera riktigt fina räddningar under matchen.

Det låg förväntan i luften när Sura inför 304 åskådare skulle ta sig an Falu IF hemma i Surahallen. Nykomlingarna Falun som likt hemmalaget hade en ganska tung höst, och ett lag som vi i senaste mötet hemmabesegrade med 5-0. Men trots att vi kanske mötte ett på papperet svagare motstånd så var det inget som speglade sig ute på isen. Gästerna var snabbare, hungrigare, mer fysiska och skapade de farligaste chanserna. Första perioden klart till gästerna, och det var endast ett stabilt backspel och en duktig målvakt i Jonas Eneroth som såg till att det var mållöst efter första perioden.

I andra perioden klev våra killar fram något och tog för sig lite bättre. Spelet jämnade ut sig och vi fick lite längre anfall i gästernas zon. Men trots det hade vi oroväckande svårt att skapa några riktiga målchanser. Det svängde fram och tillbaka, pucken studsade lite som den ville och inget av lagen fick till något spel värt namnet. Det blev också lite grinigare och i nästan varje byte var det tjafs mellan lagen. På bilden ovan är det Sebastian Thors som tagit ett rejält grepp om en Faluspelare. Förutom några halvchanser skapades inget för historieböckerna och även andra perioden mållös.

Jonas Eneroth gjorde sin första match i Suratröjan och var väldigt stabil matchen igenom.

I tredje perioden var det återigen gästerna som inledde piggast. Farten var tillbaka och vi blev till och från fast djupt i egen zon. Falun skapade några fina lägen och hade inte Jonas Eneroth varit så smidig och följsam i målet hade gästerna haft ett par måls försprång. Men trots Jonas fina målvaktsspel kunde han inte stå emot hela matchen. Sex minuter in i slutperioden blev vi en man kort i hemjobbet och det utnyttjade gästernas Ibrahim Qufai när han tog sig fram i anfallszon och med en backhand lyfte in 0-1 högt bakom Eneroth.

Efter gästernas mål gjorde våra killar va de kunde för att skapa något farligt som skulle kunna ge en kvittering. Men den här kvällen fanns inte skärpan alls och de gjorde att gästerna kunde vinna en blek tillställning med 0-1. Vi får ladda om och ta revansch på Strömsbro i nästa omgång. En match som spelas borta nu på lördag

Surahammars IF – Falu IF 0-1 (0-0, 0-0, 0-1)
Mål: 0-1, Ibrahim Qufai 46:31

Skott: 31-33