Jack Thompson och Kanada gör succé i junior-VM

Just nu avgörs Junior-VM i Edmonton i Kanada. En som gjort ett stort avtryck och som hjälpt sitt lag hela vägen fram till semifinal är Kanadas spelskicklige back Jack Thompson.

Jack som vi minns efter hans 18 matcher för oss i Surahammar under våren 2021 när trion med Ethan Cardwell, Jack Thompson och Blake Murray bidrog till att knuffa hela föreningen i en ny och framgångsrik riktning.

Vi fick ett litet snack med Jack under torsdagseftermiddagen för att höra om hans syn på JVM så här långt, säsongen som väntar i AHL och lite om hur han ser på tiden hos oss i Surahammars IF. (Intervjun är översatt från engelska).

Hej Jack, hur är läget? Grattis till framgångarna i Junior-VM

– Hej och tack! Det har varit en fantastisk turnering så här långt. Det är första gången jag är med i junior-VM och får prova på den här nivån och det har varit en väldigt givande och rolig upplevelse. Jag är väldigt nöjd med hur laget spelar och jag har för egen del också fått spelet att stämma. Nu är det hårt jobb som gäller i semifinalen (mot Tjeckien) och förhoppningsvis fortsätter vi med vårt fina spel även i de kommande matcherna.

– Förutom äventyret här i junior-VM så ser jag fram mot kommande säsong. Jag ska nu spela för Syracuse i AHL (American Hockey Leauge) efter en avslutande fjolårssäsong i Soo Greyhounds i OHL (Ontario Hockey League) och det kommer ge mig en bra utmaning och möjlighet att utveckla mitt spel ännu mer på resan mot ett proffskontrakt. Det ska bli kul och spännande.

Vad har du för känslor kring din vistelse i Surahammar för snart två säsonger sedan?

– Sura var en fantastisk upplevelse för mig. Jag njöt verkligen av min tid där och det var en otrolig upplevelse för mig att komma till ett nytt land och en helt ny liga. Jag kommer aldrig att glömma de roliga stunderna, människorna jag lärde känna och sakerna jag lärde mig under mina månader där. Det var en rolig tid som jag uppskattar mycket.

Vi tackar Jack för att han tog sig tid med oss, och önskar honom stort lycka till i semifinalen mot Tjeckien som spelas fredag kväll 19/8 klockan 22.00 (svensk tid).

Text: Mattias Forsberg
Foto: Oliver Szabo