Seger och tre sköna poäng mot Teg

Vi besegrade Teg med 2-1 i en chans- och målfattig tillställning på lördagseftermiddagen. Lukas Söderlund och Marcus Wahlgren blev tillsammans med målvakten David Otter våra matchvinnare i en match där det var de små marginalerna som fällde avgörandet.

Sura inledde matchen riktigt bra, låg rätt i sina positioner och styrde mycket av spelet i den första perioden. Även om Teg tilläts 4kliva fram vi några enstaka tillfällen så kändes det aldrig riktigt farligt. Vi spelade tight i mittzon och backarna tog kloka beslut i försvarspelet. Ledningsmålet kom fjorton minuter in i perioden när Lukas Söderlund snärtade in 0-1 med en handledare samtidigt som lagkamraterna skymde Tegmålvakten förtjänstfullt. Fler mål föll inte i den första perioden som gick klart på poäng till våra killar. Skotten: 8-9.

Andra perioden var inte alls lika välspelad från vår sida. tempot var lågt och passningsspelet lite ängsligt. Samtidigt så klev Teg fram med flera spelare och låg tätare på oss i varje situation. Det här gjorde att mycket av spelet i mittperioden hamnade i vår zon och därför var det inte överraskande eller orättvist när Teg kontrade in 1-1 genom Simon Rodling. Trots ett fortsatt spelövertag blev det inga fler mål i andra perioden utan vi gick vidare in i en helt jämn och oviss tredje period. Skotten i andra: 16-5 till Teg.

I tredje var vi tillbaka lite i det spel vi visade upp i första. Bra snurr, fantasifult och mycket puck i anfallszon. Tyvärr utan att skapa de där riktigt farliga lägena. Det var faktiskt en totalt sett väldigt chansfattig och småtråkig historia, dock inte särskilt dålig spelkvalitet. Men lite trist och inte publikfriande. Därför kändes det underbart när William Otter fick pucken i egen zon, såg Marcus Wahlgren i mitten och hittade honom med en lyrpassning. Marcus tog emot pucken, slet sig loss och placerade pucken i Tegmålvaktens högra kryss. 2-1 och segervittring. Spelet böljade sen lite fram och tillbaka men vi låg fortsatt rätt i banan och Teg hade svårt att skapa de riktigt farliga lägena. De skott som gick fram plockade duktige David Otter lätt åt sig.

I slutskedet plockade Teg målvakten i jakt på en kvittering men vi lyckades med stil och finess och framför allt hårt slit hålla pucken utanför målet och vinna matchen. Otroligt skönt med lite medstuds efter några matcher som gått oss emot. Nu hoppas vi att segern ger lite extra enenrgi och att den energin räcker för att besegra Örnsköldsvik imorgon.

Teg SK – Surahammars IF 1-2 (0-1, 1-0, 0-1)
Skott: 33-20 (8-9, 16-5, 9-6)

14:08 0-1 SUR Lukas Söderlund (ass: André Astley Rydberg, Hampus Pettersson)
38:16 1-1 TEG Simon Rodling (ass: O. Håkansson, F.Wiberg)