Sura jagar ny trepoängare mot Örnsköldsvik

Efter segern igår mot Teg är våra krigare i A-laget på jakt efter en ny skalp och ytterligare tre viktiga poäng när man tar sig an Örnsköldsviks HF uppe i Husum.

Vi fick kontakt med en väderbiten men nöjd suratränare Thomas Maikkula under söndagsförmiddagen. På plats i Husum i snöstorm inför eftermiddagens match i Vårserien Norra skissade Maikkula och assisterande tränaren Nicklas Nywertz på de sista detaljerna. Gårdagens seger mot Teg gav laget bra energi och ”Taggen” var på det stora nöjd med vad han fick se.

– Vi gör en solid insats där killarna håller sig till vår gameplan. Att spela enkelt, vårda pucken och inte fokusera på det snygga utan mer på det effektiva. Första perioden ser jättebra ut och vi håller linjer och positioner och tar också ledningen rättvist. I andra tillåter vi Teg att ha mycket puck och vi blir lite slarvigare men jag tycker ändå att vi har bra kontroll.

– Avsluten de tar under stora delar av mittperioden är långt ut och aldrig riktigt farliga. Tyvärr går vi bort oss lite i anfallszon mot slutet och de kan kontra in kvitteringen. Sen avgör vi då i tredje och det kändes riktigt bra. Det var tillknäppt och hade väl kunnat sluta hur som helst men vi var starkare och jag hoppas känslan från matchen igår kan smitta över på det som väntar idag.

Hur formerar du laget idag? Några justeringar?

– Jag byter målvakt och låter Linus Marcko stå. David Otter gjorde det jättebra igår men jag vill gärna hålla igång båda målvakterna och därför ger jag Linus chansen mot Ö-vik. I övrigt rullar jag på med samma uppställning.

– Vi kommer ge Sebastian Thors lite extra speltid idag. Han var extraforward igår och fick väl inte så mycket istid, men idag tror jag motståndet passar Sebastiens slit och hårda skridskoåkning bättre. Jag har en bra känsla och vi siktar som alltid på tre poäng.

Matchen mellan Örnsköldsvik-Surahammar börjar 16.00 och du kan köpa och se matchen via länken nedan.

Köp och titta på matchen Örnsköldsvik-Surahammars IF här