Starkt målvaktsspel nyckeln till segern mot Tranås

Sura besegrade Tranås hemma i Surahallen med 3-1 på söndagskvällen. Det var en jämn match med mer kamp än skönspel, och trots att det var gästerna som hade det mesta av spelet så var det alltså Sura som snodde åt sig alla tre poäng. Fina benparader och uppoffrande spel från hela laget avgjorde till vår fördel

Första perioden inleds avvaktande ifrån båda lagen och den hetaste chansen kommer efter ungefär fyra minuter då Lukas Söderlund passar Hampus Pettersson som får friläge men som med en backhand sätter den i magen på Tranås Victor Johnson. Strax efter får Hampus Wallin en halvchans när han snor åt sig pucken från Tranås backar men får inte träff på pucken i sista läget. Tolv minuter in i första perioden så ska Tranås dumpa ut pucken ur försvarszon men då är Daniel Andersson där med handen och fångar upp den, han försöker dra målvakten och pucken studsar på benskyddet vidare ut till William Otter som kan raka in den i öppen kasse. 1-0 till Sura och 7-8 i skott efter första.

I andra perioden kommer Tranås ut med ny energi. Sura blir tillbakapressat större delen av de första sju minuterna, David Otter får stå för många fina räddningar och Sura slår en hel del icings för att bli av med trycket. 9:23 in i perioden drar Tranås Petter Eklöf på sig en Holding the Stick i Tranås offensiva zon och Sura får chansen i powerplay. Precis innan nedsläpp i powerplay så slänger Christofer Udd och Hugo Wendt käft med varandra och de båda åker ut för osportsligt uppträdande. När spelet kommer igång vinner sura tekningen och David Lidström spelar pucken vidare till Lukas Söderlund som står i sin klassiska powerplay-position. Lukas drar till en ordentlig handledare som borrar sig upp i tranåsmålvaktens vänstra kryss och 2-0 var ett faktum bara 18 sekunder in i powerplay. Tranås fortsätter sen att hålla hög press på Sura perioden ut men tack vare uppoffrande spel från hela laget som täcker flera skott och storspel från Otter i kassen så står sig resultatet perioden ut. 2-0 till Sura och skotten 5-17.

Tredje perioden börjar i samma anda som andra. Hög press från Tranås och flertalet icingpuckar för Sura. Efter fyra minuter press av Tranås så lyckas William Otter få pucken ur zon vidare ner i anfallszon och vad man trodde bara skulle vara en dumpad puck ledde istället till att William Otter med en fin passning hittar in till Sebastian Tellström-Jovicic som drar en spelare och sen sprätter upp den i nättaket, 3-0. Sebastians första mål i suratröjan och glädjen gick inte att ta miste på. Med fyra minuter kvar på klockan så uppstår en närkamp i Tranås zon som får en plexiglasskiva att lossna, detta leder till ett längre spelavbrott och våra eldsjälar som jobbar nere i hallen på helgerna fick svettas under några minuter medan skivan fixades och fästes ordentligt.

Matchen fortsätter efter det längre spelavbrottet och David Otter gör många fina benparader. Det var nog många i hallen som hoppades på att han skulle få hålla nollan men så blev inte fallet då Tranås med knappt fem minuter kvar av matchen vinner pucken i mittzonen samtidigt som flera Suraspelare åkt på byte. Joonas Larinmaa kan spela fram pucken till Lukas Isaksson som drar Otter och sprätter in den i kassen, 3-1 och det blev det sista målet i denna match. Skotten på mål i tredje perioden blev 5-12 och totalt 17-37. David Otter landar på en räddningsprocent på 97,3% och Sura plockar 3 sköna poäng.

I och med detta så ligger vi just nu på en 5:e-plats och nosar på allettan-spel. Men det är 8 omgångar kvar och många poäng att spela om så om vi ska hålla oss kvar där gäller det att hålla full fokus och spela vårat spel. Suras nästa match är borta mot Mariestad på onsdag som ligger 4:a med en poäng mer.

SURAHAMMARS IF – TRANÅS AIF 3-1 (1-0, 1-0, 1-1)
12:07 1-0 SUR 36. William Otter (ass: 28. Daniel Andersson)
29:40 2-0 SUR 65. Lukas Söderlund (ass: 22. Hampus Pettersson, 7. David Lidström)
44:18 3-0 SUR 24. Sebastian Tellström-Jovicic (ass: 36. William Otter)